Die seit 2015 entstehende Moiré-Serie fordert im Spannungsfeld zwischen Ordnung und Zufall vermeintlich monotone Raster zu einem künstlerischen Dialog heraus. Gitterstrukturen bzw. Raster bestechen zunächst durch das einfache Gesetz, welches ihnen zugrunde liegt: absolute, sture Regelmäßigkeit. Durch Gobbessos konsequent analoge Verfahrensweisen werden jedoch unvermeidbare mikro-Abweichungen in den Vorlagen zum entscheidenden Faktor. Das vermeintlich sterile Raster wird plötzlich lebendig.

Was sich in den Baryt-Handabzügen (100x125 cm) enthüllt, kann seinen mathematisch präzise strukturierten Ursprung nicht verleugnen und bewegt sich doch auf grundsätzlich anderem Terrain: Linien beginnen sich zu verbiegen und unkontrolliert zu zittern. Die Bilder entfachen grafische Dynamik und räumliche Tiefe. Linien und Räume begegnen sich, streben zu- und gegeneinander. Schwarz und weiß treffen sich in einem Spannungsfeld, das die Augen des Betrachters mal umschmeichelt, mal attackiert.


Text: Enno Schramm


Photography and projections by Friedrich Gobbesso

Grid structures typically impress with the simple and unambiguous law they abide by: absolute, stubborn regularity. Friedrich Gobbesso uses analogue photography and an experimental projection technique to challenge the alleged monotony of the grid to an artistic dialogue. For this he com- bines, arranges and photographs meticulously laser-cut cardboard structures whereby he employs the Moiré effect that is produced through optical interference as an aesthetic argument, determinately brought forward against the norm.

The results of this process do not deny that their origin is rooted in linearity, and yet are they situated beyond the obstinately governed realm of the grid: in Gobbesso’s works these graphical elements develop an ener- getic dynamic and even spatial depth. This encounter between striving lines and spaces in an area of tension between black and white is at times pleasing to the eye of the observer, and at other times irritating. Vital are the subtle deviations from the source material which breathe life into the sterile grids.
With his projections Gobbesso’s approach becomes most apparent, here he does away with the obstinacy of the grid entirely and sparks an optical spectacle instead: transparent discs vested with grid structures rotate in opposite directions and project hypnotic patterns on the wall. Beyond any set of rules the pure joy of light, contrast, movement and visual surprise prevails and the transformation from norm to magic is fulfilled.










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